Bezpieczeństwo na autostradzie zależy od nas - Kurs jazdy na autostradzie
Bezpieczenstwo
icon

Bezpieczeństwo na autostradzie zależy od nas

Bezpieczeństwo na autostradzie zależy od nas

Coraz większa dostępność autostrad i dróg ekspresowych w Polsce to duże ułatwienie dla kierowców. Autostrady pozwalają szybko i bezproblemowo przemieszczać się nawet na bardzo duże odległości. Aby jednak podróż była przyjemna i bezpieczna, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady ruchu na autostradzie.

Bezpieczny odstęp i włączanie się do ruchu

Wjeżdżając na autostradę, musimy pamiętać, że ważne jest utrzymanie odpowiedniego odstępu między pojazdami. Łatwo przyzwyczajamy się do szybkiej jazdy, przez co możemy ulec złudzeniu, że mimo wszystko poruszamy się dość wolno. W sytuacji hamowania, wyprzedzania lub zjazdu z autostrady okazuje się, że za duża prędkość oraz zbyt mały odstęp może doprowadzić do kolizji, a nawet wypadku. Pamiętajmy, że osiągając większe prędkości jednocześnie wydłużamy drogę hamowania. Dbając o zdrowie własne, naszych pasażerów a także innych użytkowników drogi należy zachować odpowiednią odległość od innych pojazdów.

Dla wielu kierowców, zwłaszcza mniej doświadczonych, problemem okazuje się prawidłowe włączanie się do ruchu na autostradzie. Zdarzają się sytuacje, gdy kierowcy dojeżdżają do końca pasa rozbiegowego, po czym zatrzymują się i czekają na możliwość wjazdu. Takie sytuacje powinny być ostatecznością i należy zadbać o to, aby ruch odbywał się płynie na każdym etapie jazdy.

Odpowiedzialna jazda

Na polskich autostradach obowiązuje jazda skrajnie prawym pasem. Lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania – również na drogach wielopasmowych. Nie należy zatem niepotrzebnie przedłużać jazdy lewą stroną, Podczas zmiany pasa, na przykład podczas wyprzedzania, kierunkowskaz powinien być włączony dłużej tak, aby inni użytkownicy drogi mogli zauważyć planowany przez nas manewr. Zmiana pasa powinna nastąpić co najmniej 50 metrów przed pojazdem wyprzedzanym. Manewr rozpoczynamy od włączenia kierunkowskazu. Patrząc w lusterka upewniamy się, czy pojazdy jadące przed i za nami również nie rozpoczęły manewru zmiany pasa. Wszelkie działania wykonujemy zdecydowanie i możliwie jak najkrócej.

Jeśli podróżujemy nocą, należy pamiętać o odpowiednim korzystaniu ze świateł w samochodzie. Stosowanie świateł mijania (tak zwanych „krótkich”) pozwoli na zadbanie o dobrą widoczność nie tylko dla nas, ale także dla pojazdów jadących przed nami. Zmiana świateł na „długie” może doprowadzić do oślepienia innych użytkowników autostrady, dlatego powinny być stosowane tylko w sytuacji, kiedy na drodze nie ma innych użytkowników.

Zagrożenia i niebezpieczeństwa

Na całej długości autostrady jak i na węzłach autostradowych nie ma możliwości zawracania oraz cofania. Te manewry niosą ze sobą ogromne zagrożenie, w którym może ucierpieć wielu uczestników ruchu.

Aby zmienić kierunek jazdy należy opuścić autostradę wybranym węzłem, a następnie na drodze zjazdowej, znajdującej się już poza autostradą, zmienić kierunek jazdy i wjechać ponownie na autostradę tym samym węzłem, poruszając się w kierunku przeciwnym. Jazda pod prąd, zawracanie, holowanie (z wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego przeznaczone) czy cofanie, są na autostradzie kategorycznie zakazane. Jeśli przeoczymy zjazd, musimy dojechać do kolejnego.

Na co jeszcze warto uważać, będąc w ruchu? Zwracajmy szczególną uwagę na motocyklistów, którzy są mniej widoczni od aut czy samochodów ciężarowych, a często poruszają się równie szybko.

Uwaga, zator!

Zwiększony ruch na autostradzie, spowodowany między innymi wakacyjnymi wyjazdami, może doprowadzić do większej liczby korków i zatorów na drodze. Znajdując się w takiej sytuacji, koniecznie należy znać zasady formowania korytarza życia, czyli tworzenia wolnej przestrzeni, która umożliwi służbom ratowniczym szybkie dotarcie na miejsce wypadku. Należy pamiętać też o tym, by poinformować o zatorze kierowców poruszających się za nami. W tym celu używamy świateł awaryjnych, kiedy dojedziemy do zatoru.

Na autostradzie kierowcy zobowiązani są do zajęcia skrajnych części jezdni w określony sposób. Poruszający się lewym pasem powinni dojechać do lewej strony pasa, a poruszający się prawym pasem – do prawej, wykorzystując pas awaryjny. Na trzypasmowych autostradach (takiej jak na rozbudowanej obwodnicy Poznania) pojazdy jadące skrajnym lewym pasem zjeżdżają do lewej krawędzi tego pasa, a auta na pozostałych pasach ruchu zjeżdżają na prawą stronę, również wykorzystując pas awaryjny.

Wszystkie powyższe manewry wykonujemy dojeżdżając do zatoru, nie zaś stojąc już w korku. Odpowiednio wcześnie stworzony szeroki pas pozwoli pojazdom uprzywilejowanym na szybkie i bezpieczne dotarcie do miejsca zdarzenia, a jednocześnie daje największe szanse na szybką pomoc poszkodowanym.

Bezpieczne wakacje za kółkiem

Wcześniejsze planowanie manewrów z wyprzedzeniem, odpowiednia ich sygnalizacja, częste obserwowanie pojazdów znajdujących się wokół, a także przerwy na odpoczynek podczas długiej podróży to najlepszy przepis na przemieszczanie się po autostradzie. Odpowiedzialność, spokój i skupienie pozwolą na bezpieczną podróż i dotarcie do celu bez problemów.