Zasady jazdy po autostradzie

Zachowaj odpowiednią prędkość

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dozwolona prędkość na autostradzie wynosi:

  • 140 km/h dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ważących mniej niż 3,5 t,
  • 100 km/h dla autobusów,
  • 80 km/h dla pozostałych pojazdów oraz zespołów pojazdów, np. tirów.

Jednak na trasie pojawiają się również odcinki, na których obowiązują inne ograniczenia. Są to m.in. pasy zjazdowe, remontowane drogi, miejsca poprzedzające punkty poboru opłat oraz obwodnice miast.

Zachowaj płynność jazdy

Przy 140 km/h w ciągu 25 sekund samochód przejedzie niemalże kilometr. Z kolei autobus jadący z maksymalną prędkością w tym samym czasie pokona prawie 700 m, a tir – 556 m. W przypadku prędkości rozwijanych na autostradzie żaden kierowca nie jest w stanie nagle się zatrzymać. Powinien płynnie zmniejszać prędkość, jeszcze zanim zbliży się do poprzedzającego go pojazdu. Prędkość należy także dostosować do zmiennych warunków pogodowych. Pokonywanie tego samego odcinka węzła autostradowego z prędkością 50 km/h może być bezpieczne w słoneczny dzień, na suchej drodze i przy dobrej widoczności, ale ta sama prędkość w tym samym miejscu podczas opadów deszczu lub śniegu stanie się już ryzykowna.

Zachowaj bezpieczny odstęp

Tak zwana jazda na zderzaku to jedna z głównych przyczyn kolizji na polskich drogach. Jeśli kierowca nie zachowa odpowiedniego odstępu, a auto przed nim gwałtownie zahamuje, nie będzie miał czasu, żeby zrobić to samo. Należy więc utrzymywać taką odległość, która pozwoli bezpiecznie zmniejszyć prędkość. Odstęp ten określa się jako nie mniejszy niż połowa prędkości, z którą porusza się kierujący, wyrażonej w metrach. Na przykład przy prędkości 140 km/h musi to być minimum 70 m, a przy 100 km/h – 50 m. Należy pamiętać o dostosowywaniu prędkości do zmiennych warunków na drodze, np. opadów czy mgły. Wówczas, aby zadbać o bezpieczną jazdę, ze względu na śliską nawierzchnię powinno się zachować większy odstęp.

Wyprzedzaj, ale nie zajeżdżaj drogi

Wyprzedzanie należy zacząć od zasygnalizowania zmiany pasa. Kierunkowskaz powinno się włączyć na dłużej niż tylko jeden cykl, aby inni użytkownicy drogi zdążyli to zauważyć. Upewnij się, patrząc w lusterka, że inny pojazd jadący za Tobą lub przed Tobą nie rozpoczął manewru wyprzedzania lub nie zasygnalizował takiego zamiaru. Podczas wyprzedzania na autostradzie należy zachować szczególną ostrożność (utrzymywać koncentrację, patrzeć w lusterka, nie wykonywać innych czynności) i zachować bezpieczny odstęp od innych pojazdów. W trakcie wykonywania tego manewru nie obowiązuje zasada połowy prędkości wyrażonej w metrach, jednak pamiętaj, aby nie podjeżdżać zbyt blisko wyprzedzanego pojazdu.

Pamiętaj, że prawy pas służy do jazdy, a lewy do wyprzedzania

W Polsce obowiązuje jazda skrajnie prawym pasem. Lewy pas, nawet na drodze wielopasmowej, służy jedynie do wyprzedzania. Nie powinno się przedłużać jazdy lewą stroną, jeśli nie jest to konieczne. Niebezpiecznym zachowaniem jest długotrwała jazda lewym pasem i wykorzystywanie do wyprzedzania prawej strony jezdni.

Nie zawracaj ani nie cofaj na autostradzie

Na autostradzie obowiązuje całkowity zakaz cofania i zawracania. Aby zmienić kierunek jazdy na autostradzie, trzeba dojechać do odpowiedniego zjazdu i wówczas zawrócić, stosując się do znaków drogowych.

Stopniowo zmniejszaj prędkość na zakrętach i zjazdach z autostrady

Umysł łatwo przyzwyczaja się do szybkiej jazdy. Gdy przy dużej prędkości pojazd lekko zwolni, kierowca ulegnie złudzeniu, że porusza się bardzo wolno. Tymczasem samochód, który przed chwilą jechał 140 km/h i zwolnił do 80 km/h, nadal porusza się zbyt szybko, by zachować bezpieczeństwo podczas zjazdu z autostrady. Właśnie dlatego należy stosować się do znaków informujących o prędkościach obowiązujących na wjazdach i zjazdach. Przed wjazdem na węzeł autostradowy powinno się stopniowo zwalniać, żeby uniknąć niebezpiecznych, gwałtownych manewrów wykonywanych w ostatniej chwili. Jeśli pojazd będzie jechał zbyt szybko, siła odśrodkowa może sprawić, że samochód straci przyczepność, co doprowadzi do wypadku.

Bezpiecznie włączaj się do ruchu

Prawidłowe wykorzystanie pasa rozbiegowego jest nierozłącznie związane z odpowiednią prędkością. Jego długość została zaprojektowana tak, aby umożliwić kierowcom osiągnięcie prędkości zbliżonej do tej, z którą poruszają się po drodze inne pojazdy. Zanim zjedziesz z pasa rozbiegowego, upewnij się, że osiągnąłeś właściwą prędkość. Wjechanie z prędkością 40–50 km/h na pas, po którym inne auta poruszają się np. z prędkością 100 km/h, może stanowić zagrożenie dla ruchu. Jeśli jedziesz prawym pasem autostrady i widzisz, że do ruchu włącza się inny kierowca, a Ty masz możliwość bezpiecznie zmienić pas na lewy, zrób miejsce włączającemu się.

Pamiętaj o regularnych przerwach podczas dłuższej podróży

Dłuższą trasę należy zaplanować tak, by uwzględnić w niej postoje. Na autostradzie przeznaczono do tego Miejsca Obsługi Podróżnych, tzw. MOP (https://www.autostrada-a2.pl/travel). Przerwa powinna odbywać się mniej więcej raz na dwie godziny. Kierowca, który czuje, że potrzebuje odpoczynku wcześniej niż po dwóch godzinach jazdy, nie powinien czekać do ostatniej chwili. Każdy najlepiej zna swój organizm. Nie należy ignorować symptomów zmęczenia i spadku koncentracji. Regularne przerwy pomogą uniknąć rozproszenia w trakcie jazdy i sprawią, że będzie ona bezpieczniejsza. Co ważne, samo tankowanie pojazdu nie stanowi przerwy. Po uzupełnieniu paliwa warto choćby na chwilę zatrzymać się na parkingu, przejść się i wykonać podstawowe ćwiczenia fizyczne, takie jak skłony czy przysiady, a także napić się wody. Odpoczynek kręgosłupa, mięśni oraz oczu pozytywnie wpłynie na koncentrację podczas dalszej jazdy. Pod żadnym pozorem nie można zatrzymywać się na poboczu. Przerwy należy robić tylko w wyznaczonych i bezpiecznych miejscach.